Pszichológia BA
Humántudományi Kar
Pannon Egyetem
Az elméleti tudással megalapozott szakterületi kutatásra történő felkészítés érvényesül a viselkedéselemző képzés során, ugyanakkor a vezetett közös és egyéni csoportmunkák, projektek, kutatások és a sajátélmény, az önismeretfejlesztési módszerek a képzés gyakorlati szemléletének megfelelően folyamatosan jelen vannak. Emellett a kutatók, kutatási műhelyek munkájába történő bekapcsolódásra is lehetőséget kapnak a képzés érdeklődő képviselői.
A képzés a céljait és a viselkedéselemző szakember feladatköreit figyelembe véve, a képzés az önállóan és csoportban végzett felelős elemző-kutató, több szereplővel együttműködni képes feladatvégzésre készít fel. Célként tűzi ki a gyakorlati problémákat felismerő, arra reflektálni képes szakemberek képzését, akik korszerű hazai és külföldi forrásokat azonosítanak és feldolgoznak, tudatos, megfelelő adatokon alapuló és felelős munkát végeznek és a célcsoporthoz illeszkedően szóban és írásban képviselni és prezentálni képesek véleményüket.
Ezen célok érdekében a képzés a pedagógiai folyamat során a szakmai, módszertani felkészítésben a négy szakterület elméleti és módszertani alapismereteinek, kompetenciáinak fejlesztését a szak orientációja szerint az előadás-gyakorlat kiegyensúlyozott arányban valósítja meg. Az előadások mellett gyakorlat/szeminárium formában gyakorlatorientált megközelítéssel alkalmazva mélyítik tudásukat a hallgatók.
A tanulási módszerek a képzés előrehaladása során egyrészt a kritikus gondolkodás fejlesztésében a „megértés-alkalmazás-elemzés-megoldások értékelése- megoldások létrehozása” logikát, másrészt a tudáskonstrukció és reflexió támogatásához az „oktatói irányítás-támogatás mellett végzett csoportmunka - önálló csoportmunka - támogatott egyéni munka - önálló egyéni feladatvégzés” logika mentén célozza a hallgatói kompetenciák folyamatos bővítését, fejlesztését.
A szakmai szocializáció fejlesztése érdekében a képzés hozzá kíván járulni az önismeret és az önismereti igény fejlesztéséhez a módszertani eszközök, technikák sajátélményű alkalmazása, valamint változatos módszereken alapuló tréning-foglalkozások, alkalmazott területi gyakorlatok képzésen átívelő folyamatával.
Az első két évben a viselkedéstudományi szakterületi alapozás és a módszertani repertoár kialakítása történik. Az interaktív előadások mellett a szakterületi fókusznak megfelelően gyakorlatok és szakirodalom feldolgozás során készülnek fel a hallgatók a képzést záró portfólió 4 (rész-)műhelymunkájának elkészítésére. A műhelymunkákban a szakterületi témákhoz kapcsolódó ismeretek esszé formájú, rendszerezett, logikus és problémaorientált összegzésére való képességüket, valamint az adott szakterületi viselkedéselemzési probléma azonosításához vagy megoldásához kapcsolódó kutatómunka megtervezéséről, elvégzéséről vagy abban való részvételre készít fel a képzés.
A képzés szemléletéből következően az alábbi módszertani megközelítéseket érvényesíti: gyakorlatorientált és tapasztalati tanulás; csoportos, majd egyéni formában megvalósuló projekt-alapú/ probléma-alapú tanulás; kutatás-alapú tanulás.
A képzés első szakaszában támogatott a gyakorlatorientált és tapasztalati tanulás. Többek között „eset/ probléma”-feldolgozásra, -elemzésekre alapján történik a szakterületi tudományos ismeretek (szakirodalom, esettanulmányok, kutatások/ kísérletek demonstrációja, laborgyakorlatok elméleti és módszertani feldolgozása) bevezetése és a módszertani alapok feldolgozása.
Ezt követi a viselkedéstudományi ismereteket felhasználva valós gyakorlati problémák/ jelenségek támogatott, csoportos megoldásának/intervenciójának a megtervezése, projekt-alapú módszerrel, probléma-alapú vagy kutatási-alapú tanulás megközelítésben.
A témavezetői támogatással kidolgozott részműhelymunkák az írásos formával és a szakmai zsűri előtti prezentációval egyrészt megalapozzák a tudományos kommunikáció gyakorlását, másrészt a szakmai zsűritől és a témavezetőtől kapott értékelés alapot nyújt a szakdolgozati portfólió részeként teljes műhelymunkává fejleszteni kívánt önálló kutatásra vonatkozó reflexiók, kritikák integrálására a további munkához.
A képzés ebben a vonatkozásban is folyamatosan hangsúlyt helyez az önismereti reflexióra: a fentiek mellett a csoportfeladatokhoz kapcsolódó szerepre, hozzájárulásra és fejlődésre vonatkozó beszámolók formájában, valamint a képzés második felétől hangsúlyosan az érintettekért, közösségekért felelős, etikus, szakmai kompetenciahatárokat betartó munka igényének képviseletével.
A Pszichológia BA szakot neked ajánljuk, ha
- Érdekelnek a lelki jelenségek, az önismeret és az emberismeret.
- Könnyen megtalálod a közös hangot az emberekkel.
- Kíváncsi vagy milyen törvényszerűségek határozzák meg viselkedésünket és gondolkodásunkat.
- Szeretnéd megérteni az emberek nehézségeit, hogy segíthess nekik.
Hol helyezkedhetsz el megszerzett okleveleddel?
szupervízió mellett:
- egészségügyi intézményekben
- oktatási intézményekben (iskola, óvoda, nevelési és pályaválasztási tanácsadó)
- büntetés-végrehajtási intézményekben, katonaságnál
- családgondozóban és gyámügyi hivatalnál
- mentálhigiénés intézményekben
- civil szervezeteknél, sportegyesületeknél
- munkaügyi központokban
- kis- és középvállalatoknál, multinacionális cégeknél
továbbtanulhatsz Pszichológia mesterszakon
A képzés célja
A képzés célja olyan viselkedéselemző szakemberek képzése, akik a pszichológia tudomány elméleti alapismereteinek és alapvető módszereinek birtokában – szakmai vezetés mellett – alkalmasak a pszichológia alkalmazott ágaiban feladatok ellátására. A képzés során olyan készségeket és technikákat sajátítanak el, amelyek révén alapfokon képessé válnak az egyének, a csoportok és szervezetek megismerésére, illetve fejlesztésére. Felkészültek tanulmányaik mesterképzésben történő folytatására.
Tudtad?
- Képzésünkben a hallgatók családias légkörben tapasztalják meg a magas színvonalú oktatást, a szakmai identitás formálását és a segítő hivatás módszereinek elsajátítását
- Gyakorlatorientált képzésben sajátíthatják el a hallgatók a pszichológiai alapismereteket
- Egyénre szabott segítség a hallgatóknak
- Nem csupán foglalkozást, hivatást kínálunk!
- Mindezt egy munka-magánélet egyensúlyra törekvő szemlélettel keretezve
- Jó elhelyezkedési lehetőségek Magyarországon, különösen a Balaton régióban
- A képzés helyszíne Veszprém, Európa Kulturális Fővárosa
Érdekelnek a részletek? Tudj meg többet a kar oldalán!
-
Érettségi-felvételi vizsgatárgyak
állampolgári ismeretek v. biológia v. digitális kultúra v. magyar nyelv és irodalom v. matematika v. történelem v. egy ágazati szakmai érettségi vizsgatárgy (pedagógiai ismeretek; pedagógiai ismeretek) v. egy idegen nyelv (angol; francia; német; orosz) v. egy szakmai előkészítő vizsgatárgy (oktatási alapismeretek)
A szakra való jelentkezéskor elfogadható két érettségi vizsgatárgy, aminek százalékos eredményéből a felvételi pont tevődik össze.
1. érettségi vizsgatárgy
biológia, magyar nyelv és irodalom, matematika, történelem, egy idegen nyelv (angol, francia, német, olasz, orosz, spanyol)
2. érettségi vizsgatárgy
biológia, magyar nyelv és irodalom, matematika, történelem, egy idegen nyelv (angol, francia, német, olasz, orosz, spanyol)
-
6 félév
-
230.000 Ft/félév
-
Viselkedéselemző / Human Behavior Analyst
-
Cím: 8200 Veszprém Wartha Vince utca 1., N. épület, II. emelet, 222. szoba
Email: pszichologia@htk.uni-pannon.hu és mentalhigiene@htk.uni-pannon.hu
Facebook: https://www.facebook.com/pe.htk.pmi
Instagram: https://www.instagram.com/pe_htk.pmi/