Jelentkezés Házhoz megy a Pannon Egyetem!

  • Westeros urai vs mai vezetők - A kváziközépkor tanulságai a vezetésben

    20/45 perc

    "Lannister, Targaryen, Baratheon, Stark és a Tyrell küllők egy forgó kerékben. Néha ez van fölül, néha meg amaz. De valójában ugyanaz a sors vár mindannyiukra." De vajon milyen menedzser típusok a szereplők? Milyen menedzsment módszerek jelennek meg a Trónok Harcában? Előadásunkból kiderül! Rajongóknak kötelező!

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Gazdaságtudomány
  • A Gyűrűk Ura tanulságai a vezetésben

    20/45 perc

    Mesteroktatónk, Szentes Balázs ezúttal a Gyűrűk Ura szereplőit elemzi: megvizsgálja, milyen személyiséggel, vezetési stílussal, vezetési jegyekkel rendelkeznek.
    Az előadásban szó lesz arról, hogy
    – mi a személyiség?
    – mit jelent vezetni?
    – és mit jelent mindez Középföldén, azaz hogyan működnek az egyes vezetők, hogyan lehet értelmezni őket a menedzsment tudomány szemüvegén keresztül?
    Tarts velünk, irány Középfölde!

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Gazdaságtudomány
  • Sötét turizmus

    20/45 perc

    Börtönök, temetők, nyomornegyedek, melyek megtekintéséért a turista útra kél.

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Gazdaságtudomány
  • Különleges szállodák a világban

    20/45 perc

    A jégszállodáktól a butikhotelekig, avagy különleges szállodák a világ körül. Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Gazdaságtudomány
  • COVID - Szállodaipar 19:0

    20/45 perc

    Kíváncsi vagy, hogyan érinti a COVID-19 járvány a szálloda szektort? Milyen intézkedéseket kellett a szállodáknak megtenniük? Mivel foglalkoztak a karantén idején? Egy biztos, semmiképpen sem unatkoztak! Hallgasd meg az előadást, és tudj meg többet!

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Gazdaságtudomány
  • A múzeum szép, a múzeum jó

    20/45 perc

    Ha azt halljuk, múzeumlátogatás, egy unalmas séta jut eszünkbe, amikor a teremőr árgus tekintete által kísérve vitrinek tartalmát kémleljük. Pedig a múzeumlátogatás nem kell, hogy ezt jelentse - az előadáson néhány olyan különleges és érdekes múzeum bemutatására kerül sor, ahol a látogatás messze nem egyenlő a nézegetéssel.

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Gazdaságtudomány
  • Mihez kell az utazási iroda? - Kell még utazási iroda?

    20/45 perc

    Napjainkban egyre nagyobb teret nyernek az online foglalási rendszerek, ezért egyre több utazó maga szervezi az utazását. Az előadás arról szól, hogy miért van (és lesz) mégis szükség utazásszervezőkre.

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Gazdaságtudomány
  • Menedzsment esetek

    20/45 perc

    Miért szárnyal a Google? Mit tudnak az ő vezetői jobban? Vagy csak másként gondolkodnak? Ha érdekel, mi motiválja a cégeket jövőjük alakításában, válaszd ezt az előadást!

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Gazdaságtudomány
  • Vezetői döntések

    45 perc

    Make or buy? Stratégiai kérdések. Hány ember/gép kell? Ha ezeket egy konkrét cég példáján szeretnéd megválaszolni, neked szól az előadás.

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Gazdaságtudomány
  • VÁLLALKOZZ, okosan!

    20/45 perc

    Saját vállalkozás indítása. Ötlettől a megvalósulásig.

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Gazdaságtudomány
  • Gazdálkodj jól az időddel! (Zalaegerszeg)

    20/45 perc

    Az időből mindig kevés van. Hogyan gazdálkodhatunk vele jobban? Mire kell figyelnünk a saját időgazdálkodásunkban? Milyen praktikákat ajánlhatunk a jobb időbeosztáshoz? Milyen időtolvajaink vannak? Hogyan ismerjük fel és kezeljük ezeket? Az előadás ezekre a kérdésekre ad választ.

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Gazdaságtudomány
  • Az univerzum sötét oldala (a sötét anyag és sötét energia)

    30/45/60 perc

    Mi az a sötét anyag és sötét energia? Az előadás során rövid képet kapunk arról, hogy miként derült ki az, hogy az univerzum anyagának/energiatartalmának jelentős részét nem a jól ismert mindennapi anyagi részecskék alkotják, hanem valamilyen rejtélyes és ismeretlen létezők, amelyek valódi mibenlétére egyelőre csak hipotéziseink vannak.

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Műszaki és természettudomány
  • Hamupipőke projekt: mesék csodája az emberiség szolgálatában

    45 perc/igény szerint

    Válóperes ügyvéd? Nyelvtudós? Malacok elválasztásának szakértője? Az előadásban szó lesz arról, mit csinál, aki elválasztás tudománnyal foglalkozik, és mi köze ennek az egésznek Hamupipőkéhez, a gyógyszeriparhoz, a kriminalisztikához és a modern biológiai kutatáshoz. Sőt, egy picit a naprendszerbe is kitekintünk. És mindezt 45 percben.

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Műszaki és természettudomány
  • A vegyész kobold egy napja - látványos kémiai kísérletek

    45/60 perc

    Ébresztő (5 órakor) :-)! Tej, kávé vagy vaníliás tej reggelire? A reggeli csúcsforgalomban rosszul működik a közlekedési lámpa, s közben még a rendőr is megszondáztatja kis koboldunkat :-). Így csak lifttel tud feljutni a munkahelyére, ahol színváltó harisnyát készít! Munka közben nagyon elfárad, s már alig várja, hogy megszólaljon a munkavégét jelző kürt. Az ebédre felszolgált színváltós leves és a desszert: madártej tejszínhabbal igazi felüdülést jelent számára. Délután jól esik egy kicsit dolgoznia a kertben a sünikék között, utána néhány órát az edző teremben is eltölt, majd jót focizik a barátaival. Az esti mese után nem tér nyugovóra, hanem betér egy közeli étterembe, ahol a flambírozott kaviár mellé színváltós koktélt fogyaszt. Lefekvés előtt megnézi a „A pokol kapuja” című filmet, így nem csoda, ha rosszat álmodik, de azért elalvás előtt bejegyzi a Facebook oldalára: „Bomba jó a kémia!”

    Az előadást egyaránt ajánljuk nagycsoportos óvodásoknak, általános iskolásoknak és középiskolásoknak.

    Műszaki és természettudomány
  • Amikor a folyadék hallgat a parancsra - Az elektro- és magnetoreológiai anyagok alkalmazásai

    45/60 perc

    Az ún. elektroreológiai (ER) és magnetoreológiai (MR) anyagok olyan különleges tulajdonságú folyadékok, amelyek képesek megváltoztatni tulajdonságaikat külső elektromos vagy mágneses tér hatására. Ezeknek a folyadékoknak a modern mérnöki tudományok területén mára számtalan alkalmazása alakult ki. Szabályozható módon alkalmazzák például gépjárművek lengéscsillapítójában, mosógépek rezgésének csillapítására, léptetőmotorok belengésének redukálására, fékekben, kuplungokban nyomatékátvitelre, vagy éppen az orvostudományok terén. Az előadás során bemutatjuk az intelligens folyadékokban rejlő lehetőségeket, valamint a tulajdonságaik szemléltetésére fejlesztett demonstrációs kísérleteket.

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Műszaki és természettudomány
  • RADIOactivity

    45/60 perc

    A radioaktív sugárzásokat felfedezésük óta sokan és sokféle módon kutatták és használták fel céljaikra. Rájöttek, hogyan lehet segítségükkel villamos energiát termelni, betegségeket azonosítani és meggyógyítani, vagy éppen a dolgok/tárgyak mélyére nézni. Számos tudományos felfedezés, előremutató gyakorlati felhasználás és pozitív hatás került napvilágra, s használjuk, élvezzük ezek előnyeit nap, mint nap. Ezzel együtt azonban nem feledkezhetünk meg a radioaktív sugárzás árnyoldaláról: az emberi természet, a folyamatosan fennálló háborús viszonyok és az egyre inkább kiélesedő fegyverkezési verseny az atombomba előállításához, a különböző izotópok, sugárzások politikai célú (erőszakos) felhasználásához vezettek. A kurzus során egy rövid áttekintést szeretnénk bemutatni a radioaktivitás jelenségéről, a különböző védekezési lehetőségekről, valamint a természetes és mesterséges eredetű háttérsugárzás összetételéről. Áttekinthetjük a minket érő sugárterelés mértékét, ahol kiderül, hogy sugárterhelésünk szempontjából mi a veszélyesebb: sugaras munkakörben dolgozni, repülni, ásványokat/köveket gyűjteni vagy esetleg dohányozni?

    Az előadást az általános iskola 7-8. osztályos tanulóinak és középiskolásoknak ajánljuk.

    Műszaki és természettudomány
  • -196°C - Kísérletek cseppfolyós nitrogénnel

    45/60 perc

    A nitrogén, amely a levegő több, mint 78%-át teszi ki, színtelen, szagtalan, unalmas. Az extrém hideg - mínusz 196°C-os – cseppfolyós nitrogénnel ezzel szemben érdekesebbnél érdekesebb kísérletek végezhetők el. Az előadás során megfigyeljük, hogy miként viselkednek a hétköznapi anyagok ilyen alacsony hőmérsékleten, folyékony oxigént állítunk elő és nitrogénhajtású rakétát készítünk.

    Az előadást 9 éves kortól ajánljuk.

    Műszaki és természettudomány
  • Agyagásvány nanocsövek, avagy tekeredik a kaolinit rétes akar lenni

    Igényeknek megfelelően alakítható

    Hogyan lehet a lemezes alakú kaolinit agyagásványból nanotekercseket (1D) és nanorészecskéket (0D) előállítani? Milyen módszerekkel tudjuk a kaolinit lemezeket szétválasztani és miért tekerednek fel? Az előadás kitér a kaolinit nanotekercsek felhasználási lehetőségeire és a vizsgálatukra alkalmas módszerekre.

    Az előadást elsősorban középiskolásoknak ajánljuk.

    Műszaki és természettudomány
  • Virtuális valóság és alkalmazásai

    45 perc

    Az ember fantáziáját mindig is megmozgatja, ha olyasmit próbálhat ki, ami egyébként veszélyes, vagy csak olyan környezetben lenne rá lehetőség, ami átlagos körülmények között nem elérhető (pl. ejtőernyős ugrás, versenyautót vezetni, boltba járás nélkül felpróbálni a legújabb divat modelleket ruháit stb.) Az előadás keretében megismerkedünk a virtuális valóság technológia legfontosabb jellemzőivel, és megnézzük, hogy vajon a VR/AR az élet milyen területein hogyan vethető be, mint hatékony eszköz, az autószereléstől a lakberendezésen át a sebészorvos tanulók oktatásáig.

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Informatika
  • Biztos, ami biztos - Ember-gép kapcsolat, virtuális környezetek, digitális-virtuális valóságok biztonságosak-e?

    45 perc

    A mindennapjainkat egy nagyon erős digitalizálódás jellemzi, ami beletartozik a tanulás, szórakozás, játék, közösségi programok, hivatalos ügyek intézése, bankolás és még sok más dolog is. Az előadás keretében arra keressük a választ, hogy ezek a digitális világok, virtuális világok mennyire biztonságosak, és vajon hol vannak a buktatók, mire kell odafigyelni annak érdekében, hogy lehetőség szerint minden a legnagyobb rendben menjen és történjen, ne érhessenek váratlan és kellemetlen meglepetések bennünket.

    Az előadást az általános iskola 7-8. osztályos tanulóinak és középiskolásoknak ajánljuk.

    Informatika
  • Az informatikusok titkos élete

    20/45 perc

    Szeretnéd tudni hogyan léphetsz rá a következő világszenzáció alkalmazás elkészítésének rögös útjára? Érdekel hogyan szereljük le a "csak egy mezőt kell felrakni, 5 perc alatt megvan" jellegű ügyfélkéréseket? Tudni akarod mik azok a dolgok, amiket az igazi programozók utálnak? Akkor ez az előadás Neked szól, ismerd meg az informatikusok titkos életét!

    Az előadást az általános iskola 7-8. osztályos tanulóinak és középiskolásoknak ajánljuk.

    Informatika
  • Kétszemélyes játékok elemzése

    30/60 perc

    Különböző játékokon belül, de akár a valóságban is előfordulhatnak olyan helyzetek, amikor két fél áll szemben egymással. Ami az egyiknek előnyt jelent, az a másiknak hátrányt, és fordítva. Az egyik legnagyobb nehézség azt átlátni, hogy a döntéseink (lépéseink) és az ellenfelünk döntései (lépései) milyen szerteágazó következményekkel járhatnak. Néhány egyszerű, párokban, akár kavicsokkal játszható játékon keresztül megismerhetünk olyan alapelveket, amelyek segíthetnek nekünk nyerő stratégiát találni bizonyos kétszemélyes játékokra.

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Informatika
  • A robotok már a spájzban vannak

    45/90 perc

    Szerinted milyenek a legmenőbb robotok manapság? Mit gondolsz,  kell-e félnünk a robotoktól, elveszik-e a munkánkat? Kíváncsi vagy, hogyan tudnak tájékozódni a robotok? Érdekel, miként lehet programozni a különféle robotokat? A fenti kérdések mindegyikére választ kaphatsz az előadás keretein belül.

    Az előadást az általános iskola 7-8. osztályos tanulóinak és középiskolásoknak ajánljuk.

    Informatika
  • Digitális képfeldolgozás a mindennapokban (Zalaegerszeg)

    45 perc

    A digitális képfeldolgozás mára a hétköznapjaink részévé vált. A legtöbb ember zsebében ott lapul egy-egy okostelefon, a modern autókba tolatókamerát szerelnek be, és még sorolhatnánk. Az előadás során a hallgatóság egy rövid betekintést nyerhet az egyszerű képfeldolgozási módszerek megvalósításába.

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Informatika
  • 3D modellezés kezdőknek (Zalaegerszeg)

    45 perc

    Napjainkban elengedhetetlenül fontos virtuális 3D világok tervezésénél és megvalósításánál a megfelelő dizájn. Ez a rövid előadás betekintést ad a 3D modellek létrehozásába, melyek ezen világok alapjául szolgálnak.

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Informatika
  • Az én házam, az én váram!

    20 perc

    Mitől vagyunk azok, akik vagyunk? Mi minden alakít bennünket? Biztos, hogy minden tulajdonságunk a sajátunk? Egyáltalán a saját hangunkat halljuk döntéseink során?
    Csak mert életünk során annyi minden rakódik ránk, hogy eltűnni is tudunk e vastag máz alatt...
    Igyekszem izgalmas videókkal és vicces példákkal megmutatni, mennyire nem egyszerű a rengeteg információs és kommunikációs zajban megtalálni önmagunkat, de azt is elárulom, hogy ez nem lehetetlen!
    A megoldás már ott van benned. Ahogy a címben...
    Észrevetted az anagrammát a címben? Tudod, a betűket összekeverve más, értelmes szöveget kapsz.
    HA VÉN A MÁZA, NÉZZ RÁ MA!

    Az előadást az általános iskola 7-8. osztályos tanulóinak, valamint középiskolásoknak ajánljuk.

    Bölcsészettudomány
  • Drága hulladékom!

    60 perc

    Bizonyára te is szelektív gyűjtöd otthon a műanyag hulladékot, de tudod, mi történik vele ezt követően? Vajon hogyan válogatják ki a különböző típusú hulladékokat? Tudod, miért készülhet más műanyagból az ásványvizes palack és a mosószeres flakon, de mégis hasonló berendezéssel? Tudtad, hogy ásványvizes palackból lehet ruhát készíteni? Azt is tudod, hogyan és miért? Ilyen és hasonló kérdésekre válaszolunk a program keretein belül. Csatlakozz, ha szeretnéd jobban megérteni a hulladékgazdálkodást és eligazodni a műanyag csomagolási hulladékok hasznosítási módjai között.

    Az előadást az általános iskola 7-8. osztályos tanulóinak és középiskolásoknak ajánljuk.

    Műszaki és természettudomány
  • Régen és ma – kalandozások a számvitel világában

    45 perc

    Ne ijedj meg, ez nem matek, a számok tengerét itt pénzben értelmezzük. Eszköz, forrás, kiadás, költség, ráfordítás? Ezek a hétköznapi életben is használatos fogalmak itt konkrét értelmet nyernek, megmutatjuk, hogyan kapcsolódnak a vállalatok irányításához és gazdasági döntéseihez. A könyv olvasva, a pénz számolva jó, ez legyen a közös mottónk!

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Gazdaságtudomány
  • Segítség a napi pénzügyekhez

    45 perc

    Mindennapi pénzügyek érthető, köznapi nyelven. Az előadáson szó lesz napi kifizetésekről, kártya- és bankszámlahasználatról, hitelekről, érintjük a közüzemi számlák és szerződések témakörét, és beszélünk a beérkező pénzekről is bankszámla, pénzhasználat tárgykörben.

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Gazdaságtudomány
  • Bulizz csak, látom mit szedsz! (Nagykanizsa)

    30/45/60 perc

    A drogfogyasztás nyomon követése és vizsgálata analitikai kémiai módszerekkel. A természetes eredetű drogoktól a „designer” drogokig, megjelenések, veszélyek és problémák említése. Igazságügyi toxikológiai és környezet analitikai vizsgálati lehetőségek bemutatása.

    Az előadást az általános iskola 7-8. osztályos tanulóinak és középiskolásoknak ajánljuk.

    Műszaki és természettudomány
  • Víz a palackban, palack a vízben (Nagykanizsa)

    45 perc

    Az előadás Földünk egyik legnagyobb kincse, a tiszta víz fontosságára hívja fel a figyelmet. A vizekhez kapcsolódó témakörben mutatja be a különböző vízszennyezőket, különös tekintettel napjaink aktualitásaként a műanyagok által okozott problémakörben. A műanyagok növekvő ütemű gyártásából és felhasználásából adódó növekvő hulladéktermelés jelentős környezeti problémát idéz elő világszerte. A vizekbe kerülő mikroműanyagok élettani hatásaira hívja fel a figyelmet, valamint a témakörhöz kapcsolódó jelenleg aktuális kutatások kerülnek bemutatásra.

    Az előadást az általános iskola 7-8. osztályos tanulóinak és középiskolásoknak ajánljuk.

    Műszaki és természettudomány
  • Tengerek savanyodása (Nagykanizsa)

    45 perc

    A szén-dioxid kibocsátás nem csak a levegőt szennyezi, amelyet belélegzünk, hanem a tenger és az óceánok elsavasodását is okozza. Ez a folyamat számos tengeri fajra lehet hatással, sőt felgyorsíthatja az éghajlatváltozást. A tenger felszíni vizének pH-értéke közel 25%-kal csökkent az iparosodás kezdete óta, ami számos tengeri faj fennmaradását veszélyezteti, megváltoztatja a környezeti viszonyokat.

     Az élő szervezet megérzi a környezet változásait, némelyik élőlény idomulni tud az új viszonyokhoz, de csak bizonyos döntések árán. A korallok, puhatestűek és rákfélék felhasználják a vízből kinyert karbonátionokat, és beleépítik páncéljaikba. 

    Ha egyre kevesebb szabad kötésű karbonát található a vízben, azt eredményezi, hogy ezek az állatok egyre kevesebbet tudnak építőanyagként saját fejlődésük során felhasználni. 

    Páncéljaik egyre gyengébbek lesznek, ami sokkal kiszolgáltatottabbá teszi őket a ragadozókkal szemben. Jelentős szerepük miatt a tápláléklánc minden szintjére kiterjedő következményekkel lehet számolni.

    Az előadást az általános iskola 7-8. osztályos tanulóinak és középiskolásoknak ajánljuk.

    Műszaki és természettudomány
  • 21. századi probléma-e a klímaváltozás? (Nagykanizsa)

    45 perc

    Jelenleg az egyik legégetőbb, globális mértékű problémánk a klímaváltozás, de új keletű-e ez a változás, vagy a korábbi évezredekben az emberi tevékenység nélkül is jelentkezett térségünkben? Ha igen, akkor milyen mértékben? Előadásomban erre igyekszem választ keresni balatoni minták geokémiai elemzése által nyert adatok segítségével.

    Az előadást az általános iskola 7-8. osztályos tanulóinak és középiskolásoknak ajánljuk.

    Műszaki és természettudomány
  • Élelmiszerbiztonság

    45 perc

    Az élelmiszerek hosszú utat tesznek meg, amíg az élelmiszerlánc szereplőin (termelők, üzemek, kereskedelmi egységek, éttermek) keresztül a mi tányérunkra érnek. Ezalatt beszennyeződhetnek, a mikróbák elszaporodhatnak, ezek betegségek kialakulásához vezethetnek. Az élelmiszerlánc szereplőit a Nébih ellenőrzi, de mit tehetünk mi, hogy biztonságos élelmiszer kerüljön a tányérunkra?

    Műszaki és természettudomány
  • Hormonok a vízben? Mit igyak: csapvizet vagy palackos vizet? (Nagykanizsa)

    45 perc

    Időről időre előkerül, hogy a hormonális fogamzásgátlók hatóanyagai megtalálhatók az ivóvizeinkben, káros hatást gyakorolva ránk. Vajon valóban van mitől tartaunk vagy ez is csak egy újabb városi legenda?

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk. 

    Műszaki és természettudomány
  • Do you accept it? Közösségi média - mit tudnak rólam (Nagykanizsa)

    30/45/60 perc

    Az előadás betekintést nyújt a közösségi média működésének és hajtóerejének alapjaiba, ami első sorban a felhasználókra épül. A felhasználók, mint kulcs szereplői a közösségi médiának, különböző tartalmakkal, megnyilvánulásokkal, érdeklődéssel és számos más szemponttal rendelkeznek. Mi felhasználók lehetőséget nyújtunk különböző szempontok alapján, hogy csoportosítanak minket, adatainkat felhasználják és célzott tartalmakkal akár véleményünket is befolyásolhatják. Szó lesz még ennek folyamatáról, a változatos tartalmak hatásairól és a következményekről is.

    Az előadást az általános iskola 7-8. osztályos tanulóinak és középiskolásoknak ajánljuk.

    Informatika
  • Digitális biztonság (Nagykanizsa)

    30/45/60 perc

    Milyen fenyegetések vesznek bennünket körül a digitális világban? Hogyan tudunk védekezni a fenyegetések ellen? Miért nem létezik tökéletes védelem? Mi lehet hozhat a jövő?

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Informatika
  • PENdroid, az új generációs informatikai tehetséggondozás (Nagykanizsa)

    45 perc

    A tehetségek megtalálása és fejlesztése mindig egy nehéz és komoly szakmai munkát igénylő feladat. A jelenlegi felgyorsult világunkban számos módszertant újra kell gondolni és ez különösen igaz az informatika területére, ahol a tehetségeket úgy kell fejleszteni, hogy közben a piac számára is értékes tudást szerezzenek. A Pannon Egyetem Nagykanizsa - Körforgásos Gazdaság Egyetemi Központ-nál kifejlesztettünk egy új programot, amely alkalmazásfejlesztésen keresztül nyitja ki a diákok számára ezt a fantasztikus világot.

    Az előadást az általános iskola 7-8. osztályos tanulóinak és középiskolásoknak ajánljuk.

    Informatika
  • A jövő munkahelyei (Nagykanizsa)

    45 perc

    A mai felgyorsult világunkban a munkahelyek is folyamatosan változnak és számos olyan kérdés merül fel, amely egy karriertervezés szempontjából kiemelten fontos lehet, hiszen a jelenlegi trendeket látva számos foglalkozás meg fog szűnni, vagy legalábbis drasztikusan át fog alakulni, míg egy sor egészen új szakma fog születni. Ez az előadás érdekes és elgondolkodtató, talán egy kicsit provokatív módon hívja fel a változásra a figyelmet. 

    Az előadást az általános iskola 7-8. osztályos tanulóinak és középiskolásoknak ajánljuk.

    Informatika
  • Robotizált mintagyár a PEN-en (Nagykanizsa)

    45 perc

    Pannon Egyetem Nagykanizsa - Körforgásos Gazdaság Egyetemi Központban sok szempontból a jövőt építjük, erre példa a robotizált mintagyárunk, amely kivalóan demonstrálja az ipar 4.0 kihívásait. Ha érdekel hogyan jön létre és hogyan működik egy ilyen mintagyár, akkor ezt az előadást neked találták ki.

    Az előadást az általános iskola 7-8. osztályos tanulóinak és középiskolásoknak ajánljuk.

    Informatika
  • (dez)Információs társadalom (Nagykanizsa)

    45 perc

    A világunkban számos helyről ér minket információs hatás. Mára eljutottunk odáig, hogy ezek eredete és hitelessége erősen megkérdőjelezhető. Mi is ezzel a probléma és tehetünk-e ellene valamit? Ez a kicsit provokatív előadás számos (kényes) kérdést feszeget, tisztáz és ezzel tágítja a világról alkotott képünket. Ha szeretnél jobban tisztában lenni a környezeteddel és az információs társadalom jelenlegi változásival, akkor ezt az előadás neked szól.

    Az előadást az általános iskola 7-8. osztályos tanulóinak és középiskolásoknak ajánljuk.

    Informatika
  • Mindset minitréning - a fejlődésbe vetett hit ereje (Nagykanizsa)

    45 perc

    Tudtad, hogy nem csupán a képességeken, tehetségen múlik a teljesítmény, illetve az, hogy eléred-e a céljaidat? 

    Mi a Pannon Egyetemen a fejlődés fókuszú szemléletmód erejével tanítunk, arra a tudományos felismerésre alapozva, hogy elménk tanulási és problémamegoldási képessége fejleszthető!

    A minitréningen választ kaphatsz arra kérdésre, miért van az, hogy egyforma tehetséggel rendelkező egyének közül néhányan kiemelkedő sikereket érnek el, míg mások ugyanazokkal az adottságokkal kevésbé sikeresek. De nem csak a választ adjuk, hanem eszközöket is, hogyan változtasd meg Te is a szemléleted úgy, hogy a lehető legtöbbet kihozd magadból az érettségin, majd az egyetemen, végül a nagybetűs Életben. Mi ebben hiszünk. Mi Benned hiszünk.

    Az előadást az általános iskola 7-8. osztályos tanulóinak és középiskolásoknak ajánljuk.

    Gazdaságtudomány
  • Mi fán terem a körforgásos gazdaság, azontúl, hogy zöld? (Nagykanizsa)

    45 perc

    Hogyan kell körforgásban élni? Mit tehetsz a hétköznapokban a fenntartható jövőért?  A közösen eltöltött 45 percben megértitek, mi az a körforgásos gazdaság, megismerhettek számos példát a körforgásos működésre, tippeket gyűjtünk a körforgásos hétköznapokra. Sőt, lehetőséget kaptok arra is, hogy aktív részt vállaljatok egy új, fenntartható világ építésében! Hogyan? Az majd kiderül az előadásból! Minden csepp számít – kezdjük el együtt, kezdjük el ma!

    Az előadást az általános iskola 7-8. osztályos tanulóinak és középiskolásoknak ajánljuk.

    Gazdaságtudomány
  • Szállodák kívülről-belülről és ami a hátterében van (Nagykanizsa)

    30/45/60 perc

    Az előadás rövid összefoglalója: A magyar turizmus és ezen belül is a szállodaipar jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt évtizedben. Akár a szállodák kapacitásának bővülését vagy akár az ezekben eltöltött vendégéjszakák számának növekedését vesszük alapul, láthatjuk, hogy a turizmus hazánkban 2010 óta folyamatosan rekordokat döntött. A témakör aktualitását bizonyítja továbbá, hogy ha az elmúlt néhány évet megvizsgáljuk, egyre több szálloda épült, így egyre nagyobb kapacitás áll a vendégek rendelkezésére.

    Ha érdekel, hogyan alakultak ki a mai értelembe vett szállodák, hogyan csoportosítjuk őket, hogyan mérhető és javítható a vendégelégedettség, milyen személyi / tárgyi feltételei vannak egy szállodának, hogy működik a szállodai kommunikáció, hogyan hozzák létre az áraikat, a különböző szállodai részlegek hogyan működnek, akkor ezt az előadást neked szól.

    Az előadást a középiskola 10-12. osztályos tanulóinak ajánljuk.

    Gazdaságtudomány
  • Tőzsdei trendek, merre tart a piac? (Zalaegerszeg)

    45 perc

    Gyakorlati szemmel kerül bemutatásra, hogy miként működnek a részvénypiacok és milyen irányba tartunk aktuálisan. Az látható, hogy az elmúlt évek tőkepiaci felhevülése már a múlté, kopogtat a medve piac az ajtón.

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Gazdaságtudomány
  • Ábrándos szép napok… – őszintén a globális fenntarthatóságról

    45/60 perc

    Minden hangzatos nemzetközi politikai nyilatkozat és egyezmény ellenére a civilizált világ működése a szétesés jeleit mutatja. A tudomány szavát a politikusok csak akkor hallják meg, amikor akarják, vagy ha nagyon muszáj, és a kritikus erőforrások végességét a társadalom és a gazdaság működésének átalakítását célzó egyetlen nagyívű terv sem veszi figyelembe. Eközben a természeti folyamatok végleg kicsúsztak az emberiség irányítása alól, ahol persze sohasem voltak, bármennyire is szeretjük ezt hinni.

    https://mersz.hu/gelencser-abrandok-buvoleteben//

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Műszaki és természettudomány
  • Nem látjuk, de mégis ott van - RNS/DNS nyomában (Nagykanizsa)

    30/45/60 perc

    Előadásomban az utóbbi években sokat emlegetett PCR mérésről, folyamatáról, hasznosságáról, ehhez fűződő labor munkákról lesz szó közérthetően az iskolások számára. Az örökítőanyag (RNS, DNS) ugyan szemmel nem látható, de a mai laboratóriumi eszközök és módszerek segítségével már a jelenléte kimutatható, és következtethetünk arra, hogy az adott környezetben (pl. egy tóban) milyen élőlény csoportok élhetnek/élhettek ott vagy lehetnek/lehettek jelen.

    Az előadást a középiskola 11-12. osztályos tanulóinak ajánljuk.

    Műszaki és természettudomány
  • A gyógyszermaradványok útja a természetben: Felszíni vizeink analitikus szemmel (Nagykanizsa)

    45 perc

    Az egyre fejlődő analitikai technikáknak köszönhetően a hatóanyagok széles körét egyre kisebb mennyiségben vagyunk képesek detektálni. Az ökotoxikológiai tesztek és a környezeti kockázatbecslés módszerével pedig választ kaphatunk arra, hogy az egyes mikroszennyezők milyen hatással vannak a felszíni vizek élővilágára. Mindezek az adatok információul szolgálnak egyrészt a jogalkotók számára, ezáltal a prioritás szennyezők megjelennek az európai törvényi szabáyozásban is. Másrészt visszacsatolást adnak a gyógyszergyártásban és az orvoslásban dolgozó szakembereknek a gyógyszer tervezésére és felhasználására vonatkozóan.

    Műszaki és természettudomány
  • Mesterséges intelligencia fejlesztése = Terminátorképző? (Nagykanizsa)

    45 perc

    A mai felgyorsult világunkban a munkahelyek is folyamatosan változnak és számos olyan kérdés merül fel, amely egy karriertervezés szempontjából kiemelten fontos lehet, hiszen a jelenlegi trendeket látva számos foglalkozás meg fog szűnni, vagy legalábbis drasztikusan át fog alakulni, míg egy sor egészen új szakma fog születni. Ez az előadás érdekes és elgondolkodtató, talán egy kicsit provokatív módon hívja fel a változásra a figyelmet.

    Informatika
  • A jövő élelmiszer termelése: precíziós mezőgazdaság (Nagykanizsa)

    45 perc

    A XX-XXI. századi népességrobbanással nem tartja a lépést a megművelhető termőterületek növekedése, ezért egyre hatékonyabb módszereket kell találni a jövő élelmiszer termelésére. Az előadás betekintést nyújt a legújabb technológiákba, melyektől a jövő függ.

     

    Informatika
  • Sugárzással a csempészek ellen

    60 perc

    Miért vizsgálják a táskámat egyes intézmények bejáratánál? Csomagba rejtett szúró-, vágó- és lőfegyverek, robbanóanyagok, kábítószerek felderítése. Röntgennel a levélbombák ellen. Hova bújt a migráns? Ki van a csomagtartóban? Kamionok, vasúti szerelvények vizsgálata az embercsempészet megakadályozása céljából. Röntgennel a kábítószert lenyelő csempészek ellen. Hova dugjuk a mobilt a börtönben, na és a pisztolyt? Ha lenyeljük az aranygyűrűt, nem kell fizetni? Mit vizsgálnak a reptéren, mekkora sugárzást kapunk egy vizsgálat során?

    helyszín: a Pannon Egyetemen vagy Veszprémben
    Az előadást 14 éven felülieknek ajánljuk.

    Műszaki és természettudomány
  • American Exceptionalism: Nation-building Myths

    30 perc

    Each nation (and individual) is "unique" and "exceptional." This presentation briefly focuses on the specifically (U.S.-)"American" ingredients of uniqueness from nation-building stories to the religious, political and economic aspects of exceptionalism.

    Recommended for secondary students.

    Bölcsészettudomány
  • Languages in Contact

    40 perc

    Languages may come into direct or indirect contact with each other; it would certainly be difficult to find completely isolated languages or language varieties in the world. Hungarian and English may come into direct contact in countries where English is the dominant language and Hungarian communities live there. The Hungarian language in Hungary may be indirectly influenced by English. This presentation will present a contact linguistic research project that investigates how the Hungarian language used by the Hungarian minority in Australia functions far from its traditional environment in Central Europe, where another language, Australian English, is dominant.

    Recommended for secondary students.

    Bölcsészettudomány
  • Snapshots of Canada

    30 perc

    A short introduction to the second largest country on Earth by a Canadianist. 

    Recommended for elementary students (class 7-8.) and secondary students with A2-C1 language skills.

    Bölcsészettudomány
  • Accents in American movies

    30-60 perc igény szerint

    How do the different characters speak in Star Wars, in Lord of the Rings, in Game of Thrones or in action movies? Which accents are associated with what kinds of characters? In this talk, you may learn about the connections between the popular cultural aspects of the study of accents and dialects of English.

    Recommended for secondary school students

    Bölcsészettudomány
  • Myths and half truths about language

    30-60 perc igény szerint

    What languages have the largest number of native speakers? Where would you find Hungarian in the ranking of the ~5000 languages of the world? Do languages become worse with time and why do languages change anyway? In this talk, we are going to discuss some of the most interesting myths and half-truths about natural languages?

    Recommended for secondary school students.

    Bölcsészettudomány
  • Misheard lyrics

    30-60 perc igény szerint

    I'm farting carrots...Kicking your cat all over the place...Here we are now, in containers...Kick your teeth out...It doesn't matter if we're naked or not - these are just a few of the thousands of cases when people misheard or misunderstood the lyrics to a song. Has it also happened to you either in English or Hungarian? Listen to some of the examples, share your own funny momenst with all of us and learn about why and how our brains make mistakes when decoding lyrics.

    Recommended for secondary school students.

    Bölcsészettudomány
  • British and American varieties of English

    30 perc

    'Autumn' or 'fall'? 'Colour' or 'color'? 'I have' or 'I have got'? What are the differences and similarities between the two major varieties of English? Which one do YOU prefer?

    Recommended for secondary school students.

    Bölcsészettudomány
  • Hogyan fordítjuk magyarra a német módbeli segédigék szubjektív jelentéskörét?

    45 perc

    Az előadás rávilágít arra, hogy a valószínűség skáláján hogyan erősödik a valószínűség kifejezése és azokhoz mely magyar ekvivalensek társíthatók. Kiderül az is, hogy mi köze ehhez a skálához az állítólagosság kifejezési lehetőségeinek és mely alternatív lehetőségek állnak rendelkezésre ennek kifejezésére a német és a magyar nyelvben. 

    Az előadást középiskolás diákoknak és 18 éven felülieknek ajánljuk.

    Bölcsészettudomány
  • Pszichológia és evés

    45 perc

    Dr.Forgács Attila klinikai szakpszichológus, a Pannon Egyetem docense, a hazai gasztropszichológia egyik megalapítója, előadásában a pszichológiáról mesél az étkezésen keresztül. Az étel ugyanis nemcsak kalóriaértékkel, hanem jelentős érzelmi értékkel is rendelkezik. Az előadó Az evés lélektana című könyve 6 kiadásban jelent meg az Akadémiai Kiadónál. A témában 400 médiaszereplése volt. 

    Az előadást középiskolás diákoknak ajánljuk.

    Bölcsészettudomány
  • Rákdiagnosztikában használható fehérjék vizsgálata elektroforézissel

    30/45/60 perc

    A fehérjékből komplex szerkezetüknek és kölcsönhatás mintázatuknak köszönhetően az orvosdiagnosztikai szempontból fontos anyagokra rendkívül specifikus és érzékeny felismerő molekulák és enzimek fejleszthetők. Ezeket a génsebészeti eszközökkel létrehozott fehérjéket baktériumokban állítjuk elő, majd ezekből izoláljuk. Ezen a laborgyakorlaton a fehérjék előállítását gélelektroforézissel követjük és így lehetőség nyílik gyakorlati tapasztalatokat szerezni a biológia érettségi néhány új területén is.

    Ajánlott korcsoport: 18 év (megtartható 14 éves kortól)

    Műszaki és természettudomány
  • PCR nyomozás

    4 óra

    A tetthelyen nem maradt más, csak néhány vérnyom. A térfigyelő kamerák és a szemtanúk vallomásai alapján többen is gyanúba keveredtek. Vajon melyikük a tettes? Ezen a laborgyakorlaton kiderítjük: a helyszínelők által begyűjtött mintákból polimeráz láncreakcióval (PCR) egyedi DNS mintázatokat sokszorosítunk, majd azokat gélelektroforézissel analizáljuk. Egyúttal a gyakorlatban is kipróbáljuk a biológia érettségi néhány új feladatát.

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Műszaki és természettudomány
  • Nyomozás DNS ujjlenyomat alapján

    3-4 óra

    A tetthelyen nem maradt más, csak néhány vérnyom. A térfigyelő kamerák és a szemtanúk vallomásai alapján többen is gyanúba keveredtek. Vajon melyikük a tettes? Ezen a laborgyakorlaton kiderítjük: a helyszínelők által begyűjtött mintákból restrikciós enzimekkel egyedi DNS ujjlenyomatokat készítünk, majd azokat gélelektroforézissel analizáljuk. Egyúttal a gyakorlatban is kipróbáljuk a biológia érettségi néhány új feladatát.

    Maximális csoportlétszám: 12 fő

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Műszaki és természettudomány
  • Pályaorientációs kreatív órák

    45 perc

    A szakmai útra lépés nagyon fontos része, hogy a diákok reális énképpel rendelkezzenek, éppen ezért az önismereti munkát - játékosan - nem lehet elég korán kezdeni. Amennyiben szeretné, hogy az Ön iskolájában is létrehozzunk ilyen kreatív alkalmakat, ami elsősorban a fiatalok pályaorientációjában ad támogatást, úgy várjuk jelentkezését az OpenUni programba.

    Küldetésünk, hogy a Veszprém vármegyei régióban működő középiskolákban segítsük a diákok tudatos pályaválasztását, és támogassuk őket erősségeik és képességeik fejlesztésében. Ennek elősegítéseként felajánlunk az oktatási intézményeknek egy olyan lehetőséget, melynek keretében a Karrier- és Hallgatói Szolgáltatóközpontunk képzett szakemberei segítségével a gyermekek olyan foglalkozáson vehetnek részt, amely egyszerre képességfejlesztő és élvezetes is. Egy erre felszabadított tanóra keretein belül közösen fedezzük fel az erősségeiket és a fejlesztendő kompetenciákat, erősítjük az önbizalmat és támogatjuk a csoportkohéziót, miközben fejlesztjük a pályatudatosságukat is.



    Gazdaságtudomány
  • Pályaorientációs kreatív órák

    45 perc

    A szakmai útra lépés nagyon fontos része, hogy a diákok reális énképpel rendelkezzenek, éppen ezért az önismereti munkát - játékosan - nem lehet elég korán kezdeni. Amennyiben szeretné, hogy az Ön iskolájában is létrehozzunk ilyen kreatív alkalmakat, ami elsősorban a fiatalok pályaorientációjában ad támogatást, úgy várjuk jelentkezését az OpenUni programba.

    Küldetésünk, hogy a Veszprém vármegyei régióban működő középiskolákban segítsük a diákok tudatos pályaválasztását, és támogassuk őket erősségeik és képességeik fejlesztésében. Ennek elősegítéseként felajánlunk az oktatási intézményeknek egy olyan lehetőséget, melynek keretében a Karrier- és Hallgatói Szolgáltatóközpontunk képzett szakemberei segítségével a gyermekek olyan foglalkozáson vehetnek részt, amely egyszerre képességfejlesztő és élvezetes is. Egy erre felszabadított tanóra keretein belül közösen fedezzük fel az erősségeiket és a fejlesztendő kompetenciákat, erősítjük az önbizalmat és támogatjuk a csoportkohéziót, miközben fejlesztjük a pályatudatosságukat is.

    Műszaki
  • Pályaorientációs kreatív órák

    45 perc

    A szakmai útra lépés nagyon fontos része, hogy a diákok reális énképpel rendelkezzenek, éppen ezért az önismereti munkát - játékosan - nem lehet elég korán kezdeni. Amennyiben szeretné, hogy az Ön iskolájában is létrehozzunk ilyen kreatív alkalmakat, ami elsősorban a fiatalok pályaorientációjában ad támogatást, úgy várjuk jelentkezését az OpenUni programba.

    Küldetésünk, hogy a Veszprém vármegyei régióban működő középiskolákban segítsük a diákok tudatos pályaválasztását, és támogassuk őket erősségeik és képességeik fejlesztésében. Ennek elősegítéseként felajánlunk az oktatási intézményeknek egy olyan lehetőséget, melynek keretében a Karrier- és Hallgatói Szolgáltatóközpontunk képzett szakemberei segítségével a gyermekek olyan foglalkozáson vehetnek részt, amely egyszerre képességfejlesztő és élvezetes is. Egy erre felszabadított tanóra keretein belül közösen fedezzük fel az erősségeiket és a fejlesztendő kompetenciákat, erősítjük az önbizalmat és támogatjuk a csoportkohéziót, miközben fejlesztjük a pályatudatosságukat is.

    Informatika
  • Pályaorientációs kreatív órák

    45 perc

    A szakmai útra lépés nagyon fontos része, hogy a diákok reális énképpel rendelkezzenek, éppen ezért az önismereti munkát - játékosan - nem lehet elég korán kezdeni. Amennyiben szeretné, hogy az Ön iskolájában is létrehozzunk ilyen kreatív alkalmakat, ami elsősorban a fiatalok pályaorientációjában ad támogatást, úgy várjuk jelentkezését az OpenUni programba.

    Küldetésünk, hogy a Veszprém vármegyei régióban működő középiskolákban segítsük a diákok tudatos pályaválasztását, és támogassuk őket erősségeik és képességeik fejlesztésében. Ennek elősegítéseként felajánlunk az oktatási intézményeknek egy olyan lehetőséget, melynek keretében a Karrier- és Hallgatói Szolgáltatóközpontunk képzett szakemberei segítségével a gyermekek olyan foglalkozáson vehetnek részt, amely egyszerre képességfejlesztő és élvezetes is. Egy erre felszabadított tanóra keretein belül közösen fedezzük fel az erősségeiket és a fejlesztendő kompetenciákat, erősítjük az önbizalmat és támogatjuk a csoportkohéziót, miközben fejlesztjük a pályatudatosságukat is.

    Bölcsészettudomány
  • Energia és civilizáció - végtelen energia egy véges világban?

    45 perc

    Az előadás röviden bemutatja, milyen összefüggés van civilizációnk fejlődése, az energiafelhasználás, és annak bolygónkra gyakorolt hatása között. Az előadás közben bemutatásra kerül, milyen lehetőségeket rejtenek a megújuló energiaforrások és a különböző okos technológiák.

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Informatika
  • Nekem hiszel vagy a szemednek? – Tudománykommunikáció nem csak tudósoknak

    20/45 perc

    Napjainkban rengeteg információ ér bennünket nap mint nap. De vajon hogyan értékeljük mindezt? Milyen kommunikációs csatornákon keresztül tájékozódhatunk a legújabb tudományos kutatások eredményeiről? Az előadás során bepillantást nyerhetünk a tudománykommunikáció elméletébe és gyakorlatába, reményeink szerint ezzel is hozzájárulva, hogy még tudatosabban értékeljük a minket körülvevő világot.

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Gazdaságtudomány
  • Számít Neked a környezeted?

    45 perc

    Tarts velünk egy interaktív előadáson, amelyen körbejárjuk mit tehetnek az országok, vagy éppen az egyének a klíma-, valamint a környezetvédelem érdekében. Vajon vannak már kialakult jó gyakorlatok? Vagy még mindig halogat az emberiség?

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Gazdaságtudomány
  • Bohém írók kalandjai a századfordulón (Veszprémben és Budapesten)

    30-50 perc

    A 20. század elején meghatározó volt a kávéházi kultúra. Kávéházakban töltötték még az éjszakáikat is a Nyugat folyóirat jelentős alkotói, köztük Ady, Csáth, Karinthy, Kosztolányi, Krúdy… Nemcsak számos anekdota maradt fent kalandjaikról, hanem műveikben is megtalálhatók a „lenyomatai” ezeknek a legendás éveknek. Az előadás korrajzzal, életrajzi sztorikkal fűszerezve kíván szólni a modern magyar irodalomról.

    Az előadást 17-18 éves diákoknak ajánljuk.

    Bölcsészettudomány
  • A gyógyszermaradványok útja a természetben: Felszíni vizeink analitikus szemmel (Nagykanizsa)

    30/45/60 perc igény szerint

    A folyamatosan fejlődő analitikai technikáknak köszönhetően a hatóanyagok széles körét egyre kisebb mennyiségben vagyunk képesek detektálni. Az ökotoxikológiai tesztek és a környezeti kockázatbecslés módszerével pedig választ kaphatunk arra, hogy az egyes mikroszennyezők milyen hatással vannak a felszíni vizek élővilágára. Mindezek az adatok információul szolgálnak egyrészt a jogalkotók számára, ezáltal a prioritás szennyezők megjelennek az európai törvényi szabáyozásban is. Másrészt visszacsatolást adnak a gyógyszergyártásban és az orvoslásban dolgozó szakembereknek a gyógyszer tervezésére és felhasználására vonatkozóan.

    Műszaki és természettudomány
  • Milyen módszerekkel becsülhető a környezetben fellelhető gyógyszermaradványok ökológiai kockázata? (Nagykanizsa)

    30/45/60 perc igény szerint

    Az előadás három jól elkülöníthető részre oszlik. Tárgyaljuk egyrészt a felszíni vizekben fellelhető gyógyszermaradványokkal kapcsolatos jelenlegi kutatásokat, ezeknek az új típusú szennyezőknek a bekerülési útjait és lehetséges sorsukat, valamint a kimutatási lehetőségeket, analitikai nehézségeit és a tudomány jelenlegi állását. Mindezt egy harmadik rész zárja, amely a jelenlegi Európai Uniós szabályozási környezetben helyezi el a témát, bemutatva a mikroszennyezők felszíni vizekbe kerülésének és visszaszorításának törvényi keretrendszerét.

    Műszaki és természettudomány
  • Vízkémiai kísérletek (Nagykanizsa)

    30/45/60 perc igény szerint

    Az előadás keretein belül olyan figyelemfelkeltő kísérleteket mutatunk be, amelyek alkalmasak a természettudományos érdeklődés felkeltésére. A vizek vizsgálatához a kísérletek során megállapíthatóak egyes vízkémiai paraméterek, vagy éppen a szennyezőanyagok megjelenése szimulálható.

    Az előadást általános és középiskolás diákoknak egyaránt ajánljuk.

    Műszaki és természettudomány
  • Kémia a környezetünkben, vegyésznek lenni jó - Látványos kémiai kísérletek (Nagykanizsa)

    30/45/60 perc igény szerint

    A kémia és a kapcsolódó területek népszerűsítéséhez bemutatásra kerülnek olyan látványos kísérletek, mint a tűztornádó, tűzoltás, megfoghatatlan gázok előállítása, éghetetlen zsebkendő stb. Az előadás keretein belül olyan figyelemfelkeltő kísérleteket mutatunk be, amelyek alkalmasak a természettudományos érdeklődés felkeltésére. 

    Az előadást általános és középiskolás diákoknak egyaránt ajánljuk.

    Műszaki és természettudomány
  • Mennyi műanyagot fogyasztunk el? – avagy a mikroműanyagok előfordulása (Nagykanizsa)

    30/45/60 perc igény szerint

    Napjainkban egyre többet hallunk a környezetünket veszélyeztető műanyagokról. A természet nagy terhelésnek van kitéve az egyre nagyobb mennyiségben gyártott műanyagok aprózodása, valamint ruházatunkból, kozmetikumokból kikerülő részecskék miatt. A szabad szemmel nem látható komponensek rendkívüli egészségügyi kockázattal járnak, valamint jelentős hatást gyakorolnak az ökoszisztémára. Tényleg az ivóvizünkben is megtalálhatóak ezen mikroműanyag komponensek? Tényleges veszélyt jelentenek életünkre? Az előadásból sok mindenre választ kaphatunk, azonban jelenleg a kérdések tárháza még nagyobb, mint az azokra rendelkezése álló válaszok, információk.

    Az előadást általános és középiskolás diákoknak egyaránt ajánljuk.

    Műszaki és természettudomány
  • Tiszta vizet a pohárba, de honnan? (Nagykanizsa)

    30/45/60 perc igény szerint

    Honnan van tiszta vizünk? Mit jelent egyáltalán a tiszta víz? Hogyan tudjuk előállítani? Ezekre a kérdésekre kaphatunk választ az előadás során.

    Az előadást általános és középiskolás diákoknak egyaránt ajánljuk.

    Műszaki és természettudomány
  • Ássunk mélyebbre! – a talaj vízháztartásának titkai (Nagykanizsa)

    30/45 perc

    A talaj egy rejtélyesnek tűnő, összetett működésű rendszer, ami a mindennapi életünk szerves részét képezi. Megfelelő működését és vízháztartását több tényező, akár együttesen is befolyásolhatja. De mit is jelent a megfelelő működés és a talajok vízháztartása? Az előadásban számos érdekes kérdésre kaphatunk választ, többek között arra is, vajon mire van szükség ahhoz, hogy a giliszták ne szomjazzanak.

    Az előadást általános és középiskolás diákoknak egyaránt ajánljuk.

    Műszaki és természettudomány
  • Víz az élet (Nagykanizsa)

    60 perc

    A "víz az élet" kifejezés általában azt jelenti, hogy a víz elengedhetetlen az élet számára. Ez a gondolat arra utal, hogy a víz nélkülözhetetlen az összes ismert életforma számára a Földön. A víz alapvető fontosságú szerepet játszik a sejtek működésében, az anyagcsere folyamatokban, a tápanyagok és az oxigén szállításában, valamint az ökológiai rendszerek fenntartásában. Az előadás e fontos témaköröket taglalja, egészen a víz kémiájától, a víz lábnyomán keresztül a mikroműanyagokig. Az előadás welcome drinkkel és további vizek kóstolásával van egybekötve.

    Az előadást az általános iskola 7-8. osztályos tanulóinak és középiskolásoknak ajánljuk.

    Műszaki és természettudomány
  • Emberi Digitális Iker - Human Digital Twin (HDT) (Nagykanizsa)

    45 perc

    Az Ipar 4.0 törekvés egyik legfontosabb törekvése, hogy létrehozzuk egy gyártási folyamattal kapcsolatban a Kiber-Fizikai rendszert, azaz legyen a fizikai világnak egy digitális mása, és ez a két közeg úgy kapcsolódjon össze, hogy kölcsönösen hathassanak egymásra. Ebben a folyamatban az ember több szempontból is fontos szereplő és sok ellentmondásos kérdést vet fel a szerepe a folyamatokban. Az Emberi Digitális Iker az Ipar 4.0 folyamatban az ember digitalizálásával foglalkozó terület, amely számos (ellentmondásos) kérdésre világít rá a társadalmunk folyamatai vonatkozásában.

    Az előadást az általános iskola 7-8. osztályos tanulóinak és középiskolásoknak ajánljuk.

    Informatika
  • A technológia hullámai az emberiség történetében (Nagykanizsa)

    45 perc

    Fajunk egyértelmű evolúciós előnye az intellektuális fölény, amely segítségével újabb és újabb technológiákat hozunk létre, amelyek nélkül könnyen elveszítenénk a Földön betöltött vezető szerepünket. Az emberiség és az általa létrehozott technológia olyan mértékig összeforrt egymással, hogy mára talán már élni sem tudnánk nélküle. Ezek alapján kijelenthető, hogy fejlődésünk egy spirál, ahol szorosan összefüggünk az általunk létrehozott technológiával. Gondoljunk csak bele, hogy minél fejlettebb technológiát hozunk létre, annál magabiztosabban tudjuk formálni a környezetünket, amely hatására biztonságosabb közegben növelni tudjuk az emberi intellektus szintjét, amely újabb technológiákat szül és ez a spirál így folytatódik. De tényleg így folytatódik? Tud így folytatódni? Az emberiség által gerjesztett technológiai hullámokon keresztül mutatja be ez az előadás a trendeket, amely mentén fontos és zavarba ejtő kérdések merülnek fel az emberiség jövőjével kapcsolatban.

    Az előadást az általános iskola 7-8. osztályos tanulóinak és középiskolásoknak ajánljuk.

    Informatika
  • Látni, amíg lehet - a “Last chance” turizmus (Nagykanizsa)

    30/45/60 perc igény szerint

    A környezeti és emberi tevékenység eredményeként számos turisztikai látnivaló került veszélybe, s elképzelhető, hogy gyerekeink már nem fogják látni ezen attrakciókat. Számos helyen már napjainkban is korlátozzák a turisták számát, vagy tiltják az egykori attrakciók látogatását. Milyen megoldások léteznek? Lehet-e egyáltalán fenntartható a turizmus, hiszen már maga az utazás, a közlekedés is jelentős környezeti terheléssel bír. Az előadás erre ad választ.

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Gazdaságtudomány
  • Rendezvényszervezés - csináld magad, hogy maradandó legyen az élmény (Nagykanizsán és vonzáskörzetében elérhető)

    45/60 perc

    A rendezvényszervezés egy projektmenedzseri szakterület, amely az események minden aspektusára összpontosít, a helyszín megválasztásától a vendég elégedettség nyomon követéséig. Egy összehangoló munka eredménye, amely különbözik témakör, a marketing, a kezdeményezés eredete, finanszírozás és sok más mellett a helyszíni lebonyolítás terén is. Mindenhez (IS) értünk fogyasztóként, de hol van az a pont, amikor érdemes szakemberre bízni a rendezvényszervezést? Mire ad lehetőséget a nemzetközi és a hazai piac, valamint járványhelyzet hozta új kihívások? Az előadás felvillantja a szakma hátterét, és betekintést enged abba, hogyan juthatunk el a munkától a hivatásig a rendvényszervezés területén.

    Az előadást általános és középiskolás diákoknak egyaránt ajánljuk.

    Gazdaságtudomány
  • Hogy több maradjon a kasszában…Tudatos gondolkodás az egyéni szinttől a körforgásos kereskedelemig (Nagykanizsán és vonzáskörzetében elérhető)

    45/60 perc

    A körforgásos kereskedelem sokkal több, mint újrahasznosítás. Az átértékelt lehetőségek megjelennek a vállalati szemléletben a kereskedelmi értéklánc egészében, a termékek tervezésétől a gyártási folyamaton keresztül egészen addig, hogy a fogyasztók hogyan használják (újra) azokat. Az előadás felvillantja, hogy mit tehet a fogyasztó a fenntarthatóságért, példákat hoz a kereskedelmi vállalatok körforgásos szemléletváltására, amelyek minden részvevő számára csökkentik a hulladék termelődését és a költségeiket is csökkentik. Fogyasztók nélkül nincs körforgásosság. Olyan kampányokra van szükség, amelyek növelik a fogyasztók termék(újra)használati tudatosságát és ösztönzi őket arra, hogy visszavigyék megunt termékeiket.

    Az előadást általános és középiskolás diákoknak egyaránt ajánljuk.

    Gazdaságtudomány
  • Ha kell egy kis energia - Megújuló energiaforrások jelene és jövője (Nagykanizsán és vonzáskörzetében elérhető)

    30/45 perc

    A megújuló energiaforrások évezredeken keresztül szolgálták az emberiséget. A hajózás elképzelhetetlen lett volna a szél hajtóereje nélkül, a nap szárító hatása biztosította a termények eltarthatóságát, a víz pedig a legkülönbözőbb áruféleségeket előállító műhelyek munkafolyamatainak megkönnyítését tette lehetővé. Az ipari forradalom eredményeként bekövetkező technológiaváltás azonban egy időre a világ számos térségében a feledés homályába szorította a természeti folyamatok által működtetett rendszereket. A napjainkban zajló folyamatok eredményeként a megújuló energiaforrások újra előtérbe kerültek: a két legdinamikusabban fejlődő terület a szélenergia- és a napenergia-hasznosítás, de az egyéb megoldásokban (víz-, geotermikus-, biológiai eredetű energia) is komoly, kézzelfogható fejlődés tapasztalható. Napjainkban kiemelten fontos, hogy átlássuk a témakörben rejlő lehetőségeket, de ugyanígy a kapcsolódó kihívásokat is. A megújuló energia-hasznosító rendszerek jövőnk zálogai, a tudatos erőforrás gazdálkodás kiemelt jelentőséggel bír.

    Az előadást az általános iskola 7- 8. osztályos tanulóinak és középiskolásoknak ajánljuk.

    Műszaki
  • A vízlábnyom alattomos világa, avagy a fogyasztásunk rejtett vize (Nagykanizsa)

    30/45/60 perc igény szerint

    A globális vízhiány egyre súlyosabbá válik, ezért létfontosságú, hogy tisztában legyünk fogyasztásunk közvetlen és közvetett következményeivel. Az előadás középpontjában a vízlábnyom fogalma áll, amelyet érdekes példákon keresztül szemléltetnünk, bemutatva, mennyi vizet használunk fel mindennapi tevékenységeink során. A tudományos háttér mellett gyakorlati tanácsokat is adunk arra vonatkozóan, hogyan csökkenthetjük egyéni vízlábnyomunkat, és miként válhatunk tudatosabb fogyasztókká.

    Műszaki és természettudomány
  • A génsebész és a fehérjemérnök bioszenzort készít

    45/60 perc

    A kémia és a biológia határán, a nanométeres mérettartományban kutat a génsebész és a fehérjemérnök. Hogy mit keresnek? Most épp egy olyan bioszenzor készítésének titkát, amivel mindenkinél hamarabb észreveszik egy káros anyag felbukkanását, mert meg kell akadályozniuk annak elterjedését. A szerszámosládában a rekombináns DNS technológia eszközei. A bölcs öreg a háttérben maga az evolúció.

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Műszaki és természettudomány
  • Túl a Dolgozatokon, Kutatva tanulni, tapasztalni

    20/45 perc

    Hogyan lehetünk játszva képzettebbek, tapasztaltabbak akár már középiskolásként is? Az előadás során kiderül!

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Gazdaságtudomány
  • Környezet- és Társadalombarát Vezetés (ESG): Nem csak a Környezet, de a Vezetés is Számít

    20/45 perc

    Napjainkban a vállalkozásokkal szembeni elvárás egyre inkább az, hogy komoly lépéseket tegyenek a környezetkárosítás visszaszorítása és a társadalmi egyenlőtlenségek leküzdése terén. Ezeket azonban nem elég tenni, hanem megfelelően is kell menedzselni, illetve nyilvánosságra hozni. Az előadás témája a környezet- és társadalombarát vállalkozásirányítás a befektetők és még inkább a fogyasztók szemszögéből.

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Gazdaságtudomány
  • Napenergia a vízen - A Pannon Solar Boat Team és a fenntartható hajózás jövője

    45 perc

    Az előadás a Pannon Solar Boat Team innovatív fejlesztéseit és a napenergiával működő versenyhajók világát mutatja be. Megismerhetjük a Sparky trimarán technológiai megoldásait, a nemzetközi versenysorozatok kihívásait, valamint a csapat előtt álló mérnöki fejlesztési lehetőségeket. A fenntartható hajózás és a megújuló energiaforrások szerepét vizsgálva bepillantást nyerhetünk abba, hogyan járul hozzá a csapat a környezetbarát vízi közlekedés jövőjéhez.

    Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.

    Műszaki
  • Balaton a német nyelvű irodalomban

    45 perc

    A történelemben találunk olyan földrajzi jelenségeket és helyeket, amelyek gazdag kulturális hagyományokkal és inspirációval bírnak. Emlékhelyeknek nevezzük őket.  A Balaton egy ilyen hely.  A tó nem csupán a nyári kikapcsolódás és a vízi sportok, kulturális rendezvények helyszíne, hanem jelentős szereplője a német-magyar irodalmi és kulturális kapcsolatoknak is. Az előadás során kortárs irodalmi szövegek és filmek alapján tárjuk fel, milyen szerepe volt ennek a földrajzi és kulturális térnek a kettéválasztott Németország történetében.

    Az előadást középiskolásoknak és 18 éven felülieknek ajánljuk.

    Bölcsészettudomány
  • Cold War in the Kitchen: The Kitchen Debate

    45 perc

    In connection with a famous event of the Cold War era, the so-called Kitchen Debate in 1959, the lecture explores how the Cold War became a battle not only of weapons, but also of ideas, cultures and lifestyles. What is soft power and what role did it play in this era? How did the U.S.A. and the Soviet Union use consumer goods and propaganda in the struggle for global influence? Why has American cuisine become the dream of the global middle class? To anyone, who is interested in the hidden game of history. 

    Recommended for secondary school students  between 10-12 grade. English language level required for the presentation: B2-C1

    Az előadás a hidegháborús korszak egy híres eseménye, az 1959-ben zajló ún. Kitchen Debate kapcsán feltárja, hogyan vált a hidegháború nemcsak fegyverek, hanem eszmék, kultúra és életmódok harcává. Mi a soft power és milyen szerepet kapott ebben a korszakban? Hogyan használta az USA és a Szovjetunió a fogyasztói javakat és propagandát a globális befolyásért folytatott küzdelemben? Miért lett az amerikai konyha a globális középosztály álma? Mindenkinek, akit érdekel a történelem rejtett játszmája.

    Az előadást a középiskola 10-12. osztályos tanulóinak ajánljuk.

    Az előadás feldolgozásához szükséges angol nyelvtudás: B2-C1

    Bölcsészettudomány
  • Földünk jövője – Út a fenntartható mezőgazdaság felé

    30/45 perc

    Lehetséges-e élelmiszert termelni úgy, hogy közben vigyázunk a bolygónkra? Az előadás során megtudhatjuk, miért fontos a természet védelme, hogyan lehet a földeket úgy megművelni, hogy sokáig termékenyek maradjanak. Megismerjük azokat a modern technológiákat és környezetbarát megoldásokat, amelyek segíthetnek abban, hogy mindenkinek jusson elegendő élelmiszer, miközben megőrizzük a Földet a jövő nemzedékei számára.

    Az előadást az általános és középiskolás diákoknak egyaránt ajánljuk.

    Műszaki és természettudomány
  • Hogy jut el a gyógyszer a gyártól a felszíni és felszín alatti vizeinkig?

    45 perc

    Mi a sorsa az elfogyasztott gyógyszereknek, drogoknak, miután elhagyják az emberi szervezetet? Milyen hatásuk és következményeik vannak a környezetben? Ki a felelős érte? Hogyan küzdhetünk meg velük? Mi a Te szereped? Mindezekre és még több kérdésre kaphatsz választ az előadásban, a felelősségtudatosság és a környezetvédelem kontextusában.

    Az előadást az általános iskola 8. osztályos tanulóinak és középiskolásoknak ajánljuk.

    Műszaki és természettudomány
  • A napelem technológia jellemzője napjainkban

    30/45 perc

    A napelemes technológiák általános bemutatása. A magyarországi villamosenergia-fogyasztás ismertetése. Gazdaságossági aspektusok bemutatása a hazai háztartási méretű kiserőművek vonatkozásában.

    Az előadást középiskolás diákoknak ajánljuk.

    Műszaki és természettudomány

Jelentkezési űrlap