Ássunk mélyebbre! – a talaj vízháztartásának titkai (Nagykanizsa)
Tiszta vizet a pohárba, de honnan? (Nagykanizsa)
Honnan van tiszta vizünk? Mit jelent egyáltalán a tiszta víz? Hogyan tudjuk előállítani? Ezekre a kérdésekre kaphatunk választ az előadás során. Az előadást általános és középiskolás diákoknak egyaránt ajánljuk.
Mennyi műanyagot fogyasztunk el? – avagy a mikroműanyagok előfordulása (Nagykanizsa)
Napjainkban egyre többet hallunk a környezetünket veszélyeztető műanyagokról. A természet nagy terhelésnek van kitéve az egyre nagyobb mennyiségben gyártott műanyagok aprózodása, valamint ruházatunkból, kozmetikumokból kikerülő részecskék miatt. A szabad szemmel nem látható komponensek rendkívüli egészségügyi kockázattal járnak, valamint jelentős hatást gyakorolnak az ökoszisztémára. Tényleg az ivóvizünkben is megtalálhatóak ezen mikroműanyag komponensek? Tényleges veszélyt jelentenek életünkre? […]
Kémia a környezetünkben, vegyésznek lenni jó – Látványos kémiai kísérletek (Nagykanizsa)
A kémia és a kapcsolódó területek népszerűsítéséhez bemutatásra kerülnek olyan látványos kísérletek, mint a tűztornádó, tűzoltás, megfoghatatlan gázok előállítása, éghetetlen zsebkendő stb. Az előadás keretein belül olyan figyelemfelkeltő kísérleteket mutatunk be, amelyek alkalmasak a természettudományos érdeklődés felkeltésére. Az előadást általános és középiskolás diákoknak egyaránt ajánljuk.
Vízkémiai kísérletek (Nagykanizsa)
Az előadás keretein belül olyan figyelemfelkeltő kísérleteket mutatunk be, amelyek alkalmasak a természettudományos érdeklődés felkeltésére. A vizek vizsgálatához a kísérletek során megállapíthatóak egyes vízkémiai paraméterek, vagy éppen a szennyezőanyagok megjelenése szimulálható. Az előadást általános és középiskolás diákoknak egyaránt ajánljuk.
Milyen módszerekkel becsülhető a környezetben fellelhető gyógyszermaradványok ökológiai kockázata? (Nagykanizsa)
Az előadás három jól elkülöníthető részre oszlik. Tárgyaljuk egyrészt a felszíni vizekben fellelhető gyógyszermaradványokkal kapcsolatos jelenlegi kutatásokat, ezeknek az új típusú szennyezőknek a bekerülési útjait és lehetséges sorsukat, valamint a kimutatási lehetőségeket, analitikai nehézségeit és a tudomány jelenlegi állását. Mindezt egy harmadik rész zárja, amely a jelenlegi Európai Uniós szabályozási környezetben helyezi el a témát, […]
A gyógyszermaradványok útja a természetben: Felszíni vizeink analitikus szemmel (Nagykanizsa)
A folyamatosan fejlődő analitikai technikáknak köszönhetően a hatóanyagok széles körét egyre kisebb mennyiségben vagyunk képesek detektálni. Az ökotoxikológiai tesztek és a környezeti kockázatbecslés módszerével pedig választ kaphatunk arra, hogy az egyes mikroszennyezők milyen hatással vannak a felszíni vizek élővilágára. Mindezek az adatok információul szolgálnak egyrészt a jogalkotók számára, ezáltal a prioritás szennyezők megjelennek az európai […]
Bohém írók kalandjai a századfordulón (Veszprémben és Budapesten)
A 20. század elején meghatározó volt a kávéházi kultúra. Kávéházakban töltötték még az éjszakáikat is a Nyugat folyóirat jelentős alkotói, köztük Ady, Csáth, Karinthy, Kosztolányi, Krúdy… Nemcsak számos anekdota maradt fent kalandjaikról, hanem műveikben is megtalálhatók a „lenyomatai” ezeknek a legendás éveknek. Az előadás korrajzzal, életrajzi sztorikkal fűszerezve kíván szólni a modern magyar irodalomról. Az […]
Számít Neked a környezeted?
Tarts velünk egy interaktív előadáson, amelyen körbejárjuk mit tehetnek az országok, vagy éppen az egyének a klíma-, valamint a környezetvédelem érdekében. Vajon vannak már kialakult jó gyakorlatok? Vagy még mindig halogat az emberiség? Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.
Nekem hiszel vagy a szemednek? – Tudománykommunikáció nem csak tudósoknak
Napjainkban rengeteg információ ér bennünket nap mint nap. De vajon hogyan értékeljük mindezt? Milyen kommunikációs csatornákon keresztül tájékozódhatunk a legújabb tudományos kutatások eredményeiről? Az előadás során bepillantást nyerhetünk a tudománykommunikáció elméletébe és gyakorlatába, reményeink szerint ezzel is hozzájárulva, hogy még tudatosabban értékeljük a minket körülvevő világot. Az előadást középiskolásoknak ajánljuk.